Deze website maakt gebruik van cookies. Voor meer informatie: lees ons cookie-beleid of verberg deze melding. ×

kabelkrant archief 2020

selecteer uit het archief

Alarm om woningtekort 1/2

Een groot deel van de miljoen woningen die nodig zijn om het huizengebrek op te lossen kan niet worden gebouwd door nieuwe rekenregels van het kabinet. Dat verwacht Bouwend Nederland. Een stoet van overheden, bedrijven en instanties vreest voor een debacle. De roep om een nieuw drama voor de bouw te voorkomen is groot. "Houd de bestaande regelgeving voor geluidsnormen in stand. Dan kunnen we zonder extra obstakels verder met de oplossing van het groeiende woningtekort", zegt Ruben Heezen van Bouwend Nederland.

Alarm om woningtekort 2/2

Volgens burgemeester Marianne Schuurmans-Wijdeven betekent de nieuwe rekenmethode dat er in 75 procent van de gemeente Haarlemmermeer geen woningen meer kunnen worden gebouwd. "De consequenties voor ons zijn desastreus", waarschuwt zij. Minister Kajsa Ollongren (Binnenlandse Zaken) en Stientje van Veldhoven (Infrastructuur) ontkennen dat er niet meer gebouwd kan worden in de toekomstige herriezones. Volgens deskundigen gaat de staatssecretaris uit van een Haagse papieren werkelijkheid: er wordt niet integraal gekeken naar de gevolgen.

Recordaantal mensen gluurde in vogelnesten

Ruim 1,8 miljoen mensen gluurden dit jaar via de webcams van Vogelbescherming Nederland in de nesten van elf verschillende soorten vogels. Vogelbescherming spreekt van een succes. "Niet eerder keken zoveel mensen naar de broedende vogels." Volgens Vogelbescherming zaten de kijkers gemiddeld 19 minuten aan de webcams gekluisterd om naar de broedende vogels te kijken. Beleef de Lente trok voorgaande jaren gemiddeld zo'n 900.000 kijkers. Vrijdag om 12.00 uur gingen de laatste camera's bij Beleef de Lente op zwart. Vrijwel alle vogels zijn inmiddels uitgevlogen.

Zwaargewonde bij zwemongeval

Bij een ongeluk aan boord van een binnenvaartschip op het Haringvliet bij Middelharnis is vrijdagmiddag een jonge man zwaargewond geraakt. Het slachtoffer kwam niet meer boven toen hij met vrienden aan het zwemmen was in het ruim van het schip dat voor dat doel vol water was gezet.
Medewerkers van de traumahelikopter zijn door de KNRM aan boord van het schip gebracht. Nadat het slachtoffer was gereanimeerd, is hij overgebracht naar de oever. Daarna is hij met spoed overgebracht naar het Erasmus MC in Rotterdam. Volgens de brandweer is zijn toestand zorgelijk.


HAL neemt opnieuw een schip in de vaart

De Holland America Line neemt in 2021 opnieuw een cruiseschip onder de naam Rotterdam in gebruik. Dat maakt de rederij donderdag bekend. De terugkeer van de Rotterdam als vlaggenschip van de Holland America Line is het resultaat van een stevige interne lobby vanuit Nederland waar de Amerikaanse eigenaar gevoelig voor bleek. Het allereerste schip van cruisemaatschappij Holland Amerika Lijn werd in 1872 te water gelaten in Rotterdam, onder de naam Rotterdam. Een jaar later werd de rederij officieel opgericht.

Eerste zwarte zaterdag: nu al druk

Op de eerste zwarte zaterdag van deze zomer is het al vroeg druk op de wegen in Europa. Veel vakantiegangers zijn op weg naar hun bestemming of gaan weer naar huis. De Franse verkeerspolitie houdt vandaag rekening met 900 km file. Volgens de ANWB heeft het coronavirus geen inloed op de drukte. Zo staat op de Route du Soleil tussen Lyon en Marseille nu al (zaterdagochtend) stilstaand verkeer. Ook op de route van Parijs naar Bordeaux is het druk. Automobilisten hebben daar 2,5 uur vertraging. De meeste vertraging is er tot nu toe van Oostenrijk naar Sloveniè op de A11: ruim vijf uur.

Bomenmuur biedt hoop 1/2

Het is niets minder dan een monsterklus: Een muur van bomen planten tussen Senegal aan de westkust van Afrika en Djibouti in het oosten. Dan zijn er nog allerlei slepende conflicten en economische problemen in de regio. Toch gaat de aanplant van de Great Green Wall of Africa, een samenwerkingsverband tussen twintig Afrikaanse landen, ondanks de tegenslagen en vertraging door. Een bomenhaag van 15 kilometer breed en 8000 kilometer lang planten langs de zuidkant van de Sahara, 's werelds grootste woestijn.

Bomenmuur biedt hoop 2/2

Het plan ligt al een tijdje op tafel. Het zaadje hiervan werd in de jaren vijftig van de vorige eeuw geplant door de Britse avonturier Richard St Barbe Baker tijdens één van zijn expedities in de Sahara.
In 2002 kreeg het idee nieuw leven ingeblazen tijdens een internationale top in Tsjaad over verwoestijning, om in 2007 door de Afrikaanse Unie te worden erkend als klimaatproject. Door allerlei oorzaken verliep de uitvoering niet vlekkeloos. Hierdoor is de bomenmuur nu maar voor 20 procent af. Experts blijven echter optimistisch over het in hun ogen noodzakelijke project.

Inhaalslag van de Britse heg 1/5

De heg maakt een onmisbaar deel uit van het Britse landschap. Maar toch zijn de afgelopen vijftig jaar de helft van alle heggen verdwenen. Er is behoefte aan een totale omslag. De terugkeer van de verdwenen heg is een belangrijke factor in de strijd tegen de klimaatverandering.
Volgens de overlevering is een huis het kasteel van een Engelsman. Maar in plaats van een slotgracht hebben de Engelsen een voorkeur voor een heg. En niet alleen rond het huis, maar ook als afbakening van landbouwgrond, en van plattelandswegen is de heg onontbeerlijk.

Inhaalslag van de Britse heg 2/5

Maar de heg zit in de verdrukking. Sinds de Tweede Wereldoorlog is 500.000 kilometer verdwenen. De Campaign to Protect Rural England (CPRE) rekent de terugkeer van de heg tot haar belangrijkste uitdagingen. In een afgelopen maand verschenen rapport 'Greener, better, faster' pleit de stichting voor de aanleg van 200.000 kilometer aan heggen voor 2050.
Stephen Robinson is conservator op Wakehurst, de dependance van Kew, de Koninklijke Botanische Tuinorganisatie van Engeland. Hij is verheugd over het initiatief van CPRE.

Inhaalslag van de Britse heg 3/5

"Heggen zijn niet alleen goed voor het klimaat, maar ook voor de natuur. Veldmuizen gebruiken ze als een soort viaduct, vleermuizen hebben hun radar op heggen afgesteld en mollen hebben hun eigen snelwegen gegraven onder de heggen."
De teloorgang van de Britse heg doet Robinson zichtbaar pijn. "Voor een buitenlander lijkt ons land bezaait met heggen, maar ook ik herinner me nog hoeveel er is vernietigd. De introductie van landbouwmachines betekende dat de kronkelende hagen plaats moesten maken voor prikkeldraad."

Inhaalslag van de Britse heg 4/5

Robinson heeft het leggen van een heg - heggen plant men niet, men 'legt' ze - bijna dertig jaar geleden geleerd van een oude vuilnisman, die het weer van zijn vader, een boer, had geleerd. Het was een typisch karwei voor de winter. Vooral in de zeventiende en achttiende eeuw werd het voormalige open landschap opgedeeld in voor boeren behapbare brokken. "Iedere streek had zijn eigen soort heg", legt Robinson uit. "Hier in Sussex ging het vooral om schapenteelt. De heggen waren daardoor lager. Ze hoefden ook niet zo stevig te zijn als voor de teelt van koeien."

Inhaalslag van de Britse heg 5/5

Heggen zijn namelijk geen struikjes die op heuphoogte worden gladgeschoren. Robinson toont een voorbeeld van het hegleggen. Op een onderlinge afstand van ongeveer een halve arm (de el!) werden bomen als meidoorns of sleedoorn bijna helemaal doorgezaagd en daarna voorzichtig neerwaarts gebogen. De horizontale takken weven zich daarna dwars door elkaar en geven de heg een voor dieren ondoordringbaar karakter. "En daardoor zijn heggen juist zo ideaal als schuilplaats voor dieren. Waaronder de vogels die er hun nesten bouwen."
Ontleend aan De Telegraaf, zaterdag 1 augustus 2020.